Ademtherapie > De behandeling

De behandeling

In de eerste vier (wekelijkse) behandelingen wordt de indicatie voor AOT vastgesteld. Tijdens deze behandelingen onderzoeken we welk probleem de verhoogde spanning bij jouw veroorzaakt. Er wordt duidelijk of het probleem reageert op de ontspanning. Na deze vierde keer wordt samen met jouw besproken om de behandeling wel of niet voort te zetten. Vaak heb je nog een sessie van vier keer nodig om het optimale en duurzame resultaat te behalen. De tweede sessie kom je dan een keer in de twee weken langs.

Een reden om te stoppen na de eerste sessie is dat als de klachten zijn verminderd, je al op eigen kracht verder kunt gaan met de opgegeven instructies of omdat het duidelijk is geworden dat de AOT (op dit moment) geen effect heeft op je klachten.

Tijdens de behandeling leer je door middel van aandacht, voorstelling, houding, beweging en ademhaling of een probleem samenhangt met een verhoogde spanning. En tijdens de behandeling leer je hoe je deze spanning zelf kan verminderen. Door het doen van oefeningen leer je hoe je deze kunt verminderden. De oefeningen of instructies kunnen zowel liggend, zittend of staand zijn. Ze zijn in principe voor iedereen uitvoerbaar en sluiten aan bij houdingen in het dagelijks leven. Ook zijn handgrepen (zachte manuele technieken) mogelijk.

DSC08508 Adem en onstspanningstherapie

Inzicht:

Tijdens de behandelingen wordt het duidelijk of het probleem reageert op de ontspanning. Er ontstaat inzicht in de aard van de ontspanningsreactie: is dat vooral een mentale spanningsafname of is het lichamelijk? Komt het door de verbeterde kwaliteit van bewegen, of omdat je anders omgaat met jouw ademhaling? Ook kan een nieuw inzicht in de inhoud en betekenis van spanning voor u ontstaan.

Winst:

De reden van de spanningsklachten is voor ieder mens verschillend, maar de winst van AOT is voor iedereen hetzelfde: door het ontstane inzicht ben je in staat om spanningsklachten in de toekomst te voorkomen, waardoor je niet afhankelijk blijft van behandeling. Je ontdekt wat je zelf kunt doen: vaker rustpauzes nemen, de ademhaling regelen, de schouders of kaken bewust loslaten, de aandacht verleggen, etc..